Met de ontwikkelingen de we afgelopen jaren hebben gezien in
de economie, merken we ook dat veel mensen een bedrijfsoverdracht met
terughoudendheid benaderen. De economie is echter aan het herstellen en de
kansen liggen er.
Een bedrijfsoverdracht is dan ook een intensief proces dat veel
tijd in beslag neemt. Overweeg je dus een bedrijfsoverdracht, begin daar
op tijd mee.
Vandaag lichten we enkele absolute musts toe die te maken
hebben met juist die fase van voorbereiding, in aanloop naar de daadwerkelijke
overdracht.
1.
Maak een start
Vergis je niet; naast praktische en financiële zaken is het
loslaten van een bedrijf een behoorlijk emotionele kwestie, zeker wanneer je
zelf de opstarter bent geweest van je organisatie.
De start maken is dus een heel praktisch punt, waarbij je de
echt eerste stappen in oriëntatie en voorbereiding zet, maar is ook een bewuste
start van het afscheid dat je langzaam gaat nemen.
2.
Maak het bedrijf los van de
hoofdpersoon
Voor klanten en relaties is het vertrek van een hoofdpersoon
vaak geen prettige zaak en geeft, hoe onterecht mogelijk ook, een gevoel van
onzekerheid over de continuïteit, behouden van service of afspraken.
In de aanloop naar een bedrijfsoverdracht is het dus
belangrijk dat (zichtbaar) een ontkoppeling komt tussen de gang van zaken en de
hoofdpersoon.
3.
Breng juridisch en fiscaal
alles in kaart
Het is niet altijd een eenvoudige klus, maar het is zowel
voor jezelf, je organisatie en eventuele nieuwe eigenaren belangrijk dat alle
zaken helder in beeld zijn. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar omvat zoveel zaken,
dat je hier wat hulp bij kunt gebruiken.
Daar hoort de huidige stand van zaken bij op ieder vlak;
·
Een actuele SWOT en helder risicoprofiel
·
De fiscale structuur en bijbehorende
consequenties
·
Financiële stand van zaken
·
Een op orde zijnde administratie, eventuele
jaarrekeningen, financiële prognose, kosten, schulden en vorderingen
Dit zijn bij uitstek de zaken waar je hulp inroept van
professionals die fiscale, juridische en financiële zaken volledig in kaart
brengt en wijzen op de gewenste aanpak.
Onze professionals in bedrijfsoverdracht denken graag
met je mee.
4.
Denk aan je personeel
Zodra er sprake lijkt van een overname of overdracht, geeft
dat onrust. Vanzelfsprekend heb je zelf in de hand hoeveel informatie je deelt,
maar zodra onder je werknemers een geluid is opgevangen, gaat het rondzoemen.
De kans dat mensen zich zorgen maken is groot; wat gaat er
met hun baan gebeuren, wie neemt het over en wat is hun visie.
Het is niet gek dat mensen onrustig worden in “een dergelijke situatie”.
Wees je in die gevallen bewust van wat er speelt en het
effect dat het kan hebben op productiviteit, inzet en mindset. Helder en open
communiceren wanneer het kan is vaak de beste aanpak.
5.
Breng in kaart wat het voor
je betekent
Hiermee bedoelen we je eigen (financiële) situatie. Heb je
voldoende pensioen opgebouwd of een potje gevuld, of wil je (adviserend)
betrokken blijven om niet ineens geheel de deur te sluiten?
Wanneer je financieel graag nog wat zekerheid houdt, kan het
beter zijn de overname wat uit te stellen of duidelijke afspraken over je
toekomst binnen het bedrijf te maken.
Maak een afspraak
Zelfs als je slechts af en toe nadenkt over je pensioen of
het overdragen van je bedrijf, is dit al het moment om een eerste oriëntatie te
doen.
Maak een afspraakbij ons team en we peilen de eerste stand van zaken en wensen.
Je bent van harte welkom!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten