Het opstarten, opbouwen en onderhouden van een succesvolle
onderneming is geen eenvoudige opgave. Zeker de afgelopen jaren hebben veel
ondernemers de extra uitdagingen van het ondernemerschap aan den lijve
ondervonden tijdens de crisis.
Binnen het ondernemerschap is een familiebedrijf vaak nog
een slag apart; je hebt immers te maken met mensen die meer zijn dan collega’s
of werknemers en dat maakt het niet altijd eenvoudiger. Vandaar in ons artikel
van vandaag aandacht voor het familiebedrijf, de valkuilen en risico’s en
uiteraard de voordelen.
1.
Communicatie,
transparantie en verwachtingen
Niet zelden loopt een familiebedrijf op de klippen door een
uiteenlopende visie binnen verschillende betrokken (leidinggevende)
familieleden of generaties.
We komen in onze praktijk dan ook regelmatig tegen dat de
oudere generatie die de basis voor een bedrijf legde, het niet eens is met de
toekomstvisie en bijbehorende handelingen van de jongere, voortzettende
generatie.
Communicatie en openheid maken een groot verschil, zonder
een al te psychologische benadering te willen doen. Een openheid over
verwachtingen, wensen en uitgangspunten maakt een dialoog meer mogelijk en zo
ontstaat er begrip.
Meer praktisch bekeken is het maken van (schriftelijke)
afspraken een buffer: Zo zijn kwesties als zeggenschap en inmenging tot op
zekere hoogte meer bindend vast te leggen.
2.
Bedrijfsopvolging
Bedrijfsopvolging is een kwestie waar veel zaken bij komen
kijken en die dan ook altijd onder professionele begeleiding wordt
gedaan.
Bij een familiebedrijf spelen vaak meer zaken een rol: Er
zijn meerdere familieleden beschikbaar als mogelijke opvolger, familiebanden
komen onder druk te staan of het belang van de familie is niet altijd gelijk
aan het belang van het bedrijf.
Problemen die zich vaak voordoen zijn:
·
Familieleden voelen zich tekort gedaan; er
ontstaat jaloezie en frustratie
·
Partners bemoeien zich met de overdracht
·
Er ontstaan vragen over de mogelijke erfenis
Naast de overduidelijke noodzaak om zaken schriftelijk en
met een onafhankelijke adviseur te regelen, zijn er uiteraard tips die
helpen bij een succesvolle overdracht:
·
Betrek familie en vraag hun mening, maar houd hierbij oog voor ieders motivaties.
·
Begin tijdig met een overgangssituatie van oude
generatie leiding naar nieuwe voor een gedoseerde overdracht
·
Maak duidelijke, vastgelegde afspraken over de
overdracht, zeggenschap, taakverdeling en samenwerkingen.
3. Hart voor
de zaak én voor mensen
Geen ondernemer maakt zijn bedrijf groot zonder hard werken
en passie. Toch zien we in familiebedrijven vaak een stukje ‘hart’ terug dat in
andere bedrijven kan missen. Ondanks dat geld verdienen altijd een belangrijke
factor is, is de menselijkheid die bijvoorbeeld leveranciers, partners en
medewerkers ervaren, veel groter in een familiebedrijf. Ze zijn terughoudend
met ontslagen en de continuïteit van het bedrijf staat voorop.
Dit wil overigens zeker niet zeggen dat familiebedrijven een
zakelijke blik missen!
De noodzaak voor professionele begeleiding en advies in élke
bedrijfsopvolging staat buiten kijf. Huijbregts Notarissen & Adviseurs
helpt jullie graag, vanaf de eerste vragen tot en met de volledige overdracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten