maandag 7 mei 2018

Hoofdpijndossier voor bedrijven? De AVG; wat is het?



Hoewel er afgelopen tijd behoorlijk wat aandacht aan is besteed, sluipt de ‘deadline’ voor de ingang van de nieuwe privacywet voor de Europese Unie ineens de maand binnen.
Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking; een nieuwe privacywet voor de EU.
Hoewel de AVG al in 2016 eigenlijk in werking trad, ging dit voor veel bedrijven stilzwijgend voorbij vanwege de ‘werkelijke deadine’ die zich in mei 2018 aan zou dienen.

Op dit moment is de WBP (Wet bescherming persoonsgegevens) leidend; die komt hiermee te vervallen. Vanaf 25 mei moet elk bedrijf aan de nieuwe privacyregels voldoen.


Waarom een andere wet?
Op dit moment zijn er binnen de EU tal van verschillende privacywetten van kracht. Deze vervallen allemaal als op 25 mei de AVG officieel ingaat.
Door de toenemend gedigitaliseerde samenleving van nu groeide ook het besef wereldwijd dat privacy rechten en het omgaan met online/digitale gegevens van iedereen wat meer stroomlijning nodig heeft.
Internationaal is de AVG bekend als GDPR (General Data Protection Regulation).

De grootste insteek van AVG is dat gebruikers (zoals klanten van je bedrijf, maar ook jij als klant bij een bedrijf) meer mogelijkheden en inzichten krijgen rondom hun eigen gegevens. Zo kunnen ze meer invloed uitoefenen op wat er met hun gegevens wordt gedaan door bedrijven en meer inzicht krijgen over het type gegevens dat bij een bedrijf bekend is.




Wat betekent het voor bedrijven?
Voor alle bedrijven die in een mate persoonsgegevens vastleggen van klanten, personeel of andere personen uit de EU is de AVG van toepassing. In werkelijkheid is dat voor vrijwel elk bedrijf van toepassing: Ook als ZZP of MKB bedrijf leg je informatie vast. Denk eens aan de offerte die je verstuurt, de nieuwsbrief waarvoor iemand zich inschrijft, of de factuur die wordt verzonden. Informatie over je personeel, of afspraakgegevens en NAW van een potentiele klant of relatie voor een afspraak.


Verplichtingen als bedrijf
Je bedrijf moet in theorie op 25 mei 2018 voldoen aan diverse zaken uit de AVG. Zo moet je als bedrijf kunnen aantonen dat je je aan de wet houdt en heb je verantwoordingsplicht. Denk daarbij onder andere aan:
·         Het kunnen bewijzen dat je geldige toestemming hebt voor het verwerken van persoonsgegevens.
·         Het kunnen tonen welke gegevens van iemand bij je bekend zijn en hoe je daaraan bent gekomen.
·         Helder vermelden welke gegevens je van iemand gebruikt/bewaart en wat je daarmee doet of hebt gedaan en wie toegang heeft tot die gegevens.
·         Mensen kunnen je bedrijf vragen om te vertellen welke gegevens je van hen bezit (inzage) en kunnen je verzoeken deze te verwijderen of te corrigeren.


Impact van AVG
Voor bedrijven is de AVG vooralsnog een moeilijk grijpbaar iets. Zeker omdat het op zoveel lagen van je bedrijf impact kan hebben en voor veel, veelal kleinere bedrijven, een ver-van-het-bed show is die weinig te maken heeft met de core business waarmee ze zich zelf bezig houden.


Bekijk daarbij vooral ook eens wat informatie van de Kamer van Koophandel over AVG.
Daarnaast helpen we bij Huijbregts Notarissen & Adviseurs graag in allerlei aspecten rondom jouw bedrijf! Of je nu een bedrijf wilt opstarten of juist wilt beëindigen. Onze adviseurs helpen je graag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten