donderdag 19 juli 2018


Stoppen met je bedrijf; wat moet je regelen?

Voor het stoppen met je bedrijf kunnen tal van redenen zijn. We gaan er in dit artikel vanuit dat je bedrijf geheel wordt gestaakt; we praten dus niet over een overname of overdracht naar partners, kinderen, erfgenamen of kopers.

Wanneer je een bedrijfsoverdracht of uitbreiding/wijzigingen van het eigenaarschap overweegt, kan ons team je daar overigens wel goed bij helpen. Maak in dat geval vooral een afspraak.


1.     Zorg dat je je goed laat informeren
Wanneer je gaat stoppen met je bedrijf, is het heel zinvol om te zorgen dat je goed geïnformeerd bent en wordt over alles wat daarbij hoort.
Hoewel er veel zaken zijn die voor elke bedrijfsbeëindiging van toepassing zijn (denk vooral aan praktische zaken), heb je bij de afwikkeling te maken met variabelen die per bedrijf anders zijn.

Daarnaast zijn er gespecialiseerde experts die precies weten wat voor je bedrijf van toepassing is, hoe je zaken (financieel, juridisch en fiscaal) het slimste aanpakt en ervoor zorgen dat je niets over het hoofd ziet.

Natuurlijk is ook online veel informatie te vinden, dus lees je goed in. Maar houd bij alle online informatie in gedachten dat het generieke informatie is, die niet in jouw bedrijf kan kijken.  



2.     Houd in gedachten dat elk bedrijf anders is
Een bedrijf beëindigen als ZZP-er heeft vaak minder impact qua regelen dan een bedrijf met 50 personeelsleden, aandeelhouders en een miljoenenomzet.
Elk bedrijf is anders, en dat maakt het zo noodzakelijk om een beëindiging goed (begeleid) aan te pakken. Denk aan:
·         Welke bedrijfsvorm is je bedrijf?
·         Heb je te maken met personeel, meerdere eigenaren, aandeelhouders?
·         Wat is de reden van de beëindiging?
·         Wat is de financiële situatie en hoe wordt die afgewikkeld?
·         Welke bezittingen zijn er binnen het bedrijf en wat moet daarmee gebeuren?

Hoe groter en complexer de organisatie is, hoe belangrijker het is om zaken goed af te handelen. Aan de andere kant wil je als ZZP of MKB ondernemer ook zaken voor jezelf goed afsluiten.


3.     Regel de praktische zaken op tijd en slim
Naast de variabelen die per bedrijf anders zijn, zijn er ook logische zaken die voor vrijwel iedereen gelden. Een beetje handvat is daarin altijd handig:

·         Schrijf je uit bij het handelsregister
·         Zeg bedrijfsverzekeringen op
·         Controleer je afmelding bij de Belastingdienst
·         Controleer of je in aanmerking komt voor stakingsaftrek
·         Controleer of je in aanmerking komt voor een uitkering
·         Zeg je domeinnaam op (indien gewenst) en controleer lopende contracten (telefoon, Internet, …)
·         Controleer of je te maken hebt met jaarlijks terugkerende kosten die bewust moeten worden beëindigd/afgerond. (subsidieaanvragen, vergunningen, verplichtingen).
·         Houd je administratie in orde; administratie moet minimaal 7 jaar bewaard blijven.


Een goed advies begint bij Huijbregts
De bedrijfsspecialisten binnen ons team begeleiden dagelijks bedrijven in overname, uitbreiding en beëindiging.
Wanneer je een beëindiging overweegt of wilt weten welke rol onze experts daarin voor je kunnen spelen; maak een afspraak of loop binnen tijdens onze inloopuren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten