Stoppen met je bedrijf; wat
moet je regelen?
Voor het stoppen met je bedrijf kunnen tal van redenen zijn.
We gaan er in dit artikel vanuit dat je bedrijf geheel wordt gestaakt; we
praten dus niet over een overname of overdracht naar partners, kinderen,
erfgenamen of kopers.
Wanneer je een bedrijfsoverdracht
of uitbreiding/wijzigingen van het eigenaarschap overweegt, kan ons team je
daar overigens wel goed bij helpen. Maak in dat geval vooral een afspraak.
1.
Zorg dat je je goed laat
informeren
Wanneer je gaat stoppen met je bedrijf, is het heel zinvol
om te zorgen dat je goed geïnformeerd bent en wordt over alles wat daarbij
hoort.
Hoewel er veel zaken zijn die voor elke bedrijfsbeëindiging
van toepassing zijn (denk vooral aan praktische zaken), heb je bij de
afwikkeling te maken met variabelen die per bedrijf anders zijn.
Daarnaast zijn er gespecialiseerde experts die precies weten
wat voor je bedrijf van toepassing is, hoe je zaken (financieel, juridisch en
fiscaal) het slimste aanpakt en ervoor zorgen dat je niets over het hoofd ziet.
Natuurlijk is ook online veel informatie te vinden, dus lees
je goed in. Maar houd bij alle online informatie in gedachten dat het generieke
informatie is, die niet in jouw bedrijf kan kijken.
2.
Houd in gedachten dat elk
bedrijf anders is
Een bedrijf beëindigen als ZZP-er heeft vaak minder impact
qua regelen dan een bedrijf met 50 personeelsleden, aandeelhouders en een
miljoenenomzet.
Elk bedrijf is anders, en dat maakt het zo noodzakelijk om
een beëindiging goed (begeleid) aan te pakken. Denk aan:
·
Welke bedrijfsvorm is je bedrijf?
·
Heb je te maken met personeel, meerdere
eigenaren, aandeelhouders?
·
Wat is de reden van de beëindiging?
·
Wat is de financiële situatie en hoe wordt die
afgewikkeld?
·
Welke bezittingen zijn er binnen het bedrijf en
wat moet daarmee gebeuren?
Hoe groter en complexer de organisatie is, hoe belangrijker
het is om zaken goed af te handelen. Aan de andere kant wil je als ZZP of MKB
ondernemer ook zaken voor jezelf goed afsluiten.
3.
Regel de praktische zaken op
tijd en slim
Naast de variabelen die per bedrijf anders zijn, zijn er ook
logische zaken die voor vrijwel iedereen gelden. Een beetje handvat is daarin
altijd handig:
·
Schrijf je uit bij het handelsregister
·
Zeg bedrijfsverzekeringen op
·
Controleer je afmelding bij de Belastingdienst
·
Controleer of je in aanmerking komt voor
stakingsaftrek
·
Controleer of je in aanmerking komt voor een
uitkering
·
Zeg je domeinnaam op (indien gewenst) en
controleer lopende contracten (telefoon, Internet, …)
·
Controleer of je te maken hebt met jaarlijks
terugkerende kosten die bewust moeten worden beëindigd/afgerond. (subsidieaanvragen,
vergunningen, verplichtingen).
·
Houd je administratie in orde; administratie
moet minimaal 7 jaar bewaard blijven.
Een goed advies begint bij
Huijbregts
De bedrijfsspecialisten binnen ons team begeleiden dagelijks
bedrijven in overname, uitbreiding en beëindiging.
Wanneer je een beëindiging overweegt of wilt weten welke rol
onze experts daarin voor je kunnen spelen; maak een afspraak of loop
binnen tijdens onze inloopuren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten