woensdag 3 juli 2019

Huurders steeds vaker ontevreden over huurwoningen




Dat onze huizenmarkt onder druk staat is geen nieuws. Zowel in het huur- als het koopsegment wordt het steeds lastiger om een woning te vinden, laat staan een eigen woning die je kunt betalen en ook nog eens naar je wens is.

Koopwoningen zijn duur en betaalbare koopwoningen schaars (en worden daarmee alsnog voor hoge prijzen verkocht). Maar ook het aanbod aan huurwoningen is niet zo groot en ook daar zijn de prijzen afgelopen jaren flink gestegen. Maar dat blijkt niet eens het grootste probleem voor veel bestaande huurders; het aantal klachten is in 2018 enorm gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. En dat gaat over meer dan huurprijs.

Aantal klachten enorm gegroeid
Ten opzichte van 2017 stapten 30% meer huurders naar de huurcommissie met serieuze klachten. Dat komt overeen met zo’n 10.000 huishoudens in het jaar 2018. Dat deze huurders ook daadwerkelijk wat te melden hadden, blijkt wel uit de cijfers. Bijna 60% van de huurders werd ook daadwerkelijk in het gelijk gesteld.

Deze groeiende klachtenregen heeft echter wel tot gevolg dat de huurcommissie overloopt; de afhandeling van klachten duurt ten opzichte van voorgaande jaren langer, simpelweg door de drukte.

Waarover gaan deze klachten?
Een deel van de klachten gaat, net als voorgaande jaren, of huurprijzen en huurverhogingen. Hoewel dat voor een huurder soms simpelweg voelt als ‘het kost wat het kost’, is dat niet altijd het geval. Wanneer je als huurder redenen hebt om aan te nemen dat huurprijzen buitensporig zijn, niet realistisch of erg eenzijdig opgehoogd, kun je daar een formele klacht van maken. Maar ook de afrekening van servicekosten lijken veel huurders te hoog en daar hebben ze met regelmaat gelijk in.

Een ander veelvoorkomend klachtenpatroon heeft te maken met onderhoud (waarbij schimmel en vocht veruit de boventoon voert). Zo wees eind vorig jaar een onderzoek al uit dat van de oudere huurwoningen maar liefst 40% last heeft van vocht en/of schimmel, met alle gezondheidsrisico’s van dien. Hetzelfde onderzoek wees sowieso uit dat circa 20% van de Nederlanders in een huis woont met zichtbare vocht- of schimmelproblemen; een aantal wat ook niet gering is als je ons inwoneraantal kent.

Hoe handel je zoiets af als huurder?
Wanneer je als huurder het gevoel hebt dat er iets niet juist is, kun je daarmee naar de huurcommissie stappen voor een formele klacht. Zij nemen deze in behandeling. De huurcommissie probeert overigens altijd te bemiddelen; in ongeveer de helft van de gevallen komt een zaak niet voor de rechter, maar worden zaken tussen huurder en verhuurder opgelost in bemiddeling met de huurcommissie.

Naar de huurcommissie stappen is in veel gevallen zinvol. Zo kan een verhuurder worden gedwongen tot tijdelijke huurverlaging door slecht onderhoud, maar kan een toetsing van de servicekosten je ook serieus geld schelen.
Huurverlagingen van meer dan Euro 100,= per maand komen regelmatig voor, maar ook kortingen of afrekenverschillen van enkele tientjes tot enkele honderden euro’s zijn geen unicum.

De huurcommissie neemt klachten serieus. Dat betekent ook dat je de huurcommissie niet moet zien als een manier om je lasten te verlichten; er moet sprake zijn van een serieuze zaak waarin je jouw problemen ook duidelijk kunt maken.

Liever een huis kopen?
De lastige markt geeft veel mensen het gevoel dat zowel kopen als huren zo langzamerhand onmogelijk is. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Zorg dat je inzicht krijgt in je huidige situatie en wat je mogelijkheden zijn.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten