Of je nu een nieuw
bedrijf begint of juist een verhuizing overweegt voor je bedrijf;
bij huisvesting komt een hoop kijken.
Als we inrichting en alle basisbehoeften die je als bedrijf
nodig hebt even laten voor wat het is, zoomen we in op locatie.
Bij de keuze van een nieuwe locatie moet natuurlijk het pand
voldoen aan datgene wat je bedrijf nodig heeft (oppervlakte in m2,
ruimteverdeling, de juiste hoeveelheid kantoor-, berg-, opslag- en
fabrieksruimte).
Maar ook locatie kan een echte hoofdbreker zijn; en welke
overwegingen neem je dan mee?
1. Kostenplaatje
Het kostenplaatje is vanzelfsprekend niet onbelangrijk. In
het huidige vastgoedklimaat groeien de prijzen van toplocaties de pan uit en
zijn de prijsniveaus van voor de crisis al overschreden.
Huisvesting op een toplocatie moet voor je onderneming dus
heel wat voordeel brengen wil je anno 2018 vanuit prijsperspectief die keuze
maken.
Aan de andere zijde zijn er veel, minder gewilde, locaties
die juist met leegstand worstelen. Dat kan als huurder/koper interessant zijn
vanwege een prijsperspectief. Aan de andere kant kan een ‘onaantrekkelijke’
locatie voor bedrijven een flink nadeel zijn, afhankelijk van je branche en
product/dienst.
2. Omgeving en bereikbaarheid
Niet elke organisatie ‘past’ qua branche, product en dienst
in een grijs industriegebied. Aan de andere kant zijn minder interessante
locaties voor veel startende onderneming een goede optie en kun je met een
beetje creativiteit veel doen.
Bereikbaarheid is een van de zaken die een toplocatie een
toplocatie maakt. Maar ook in (voormalige) groeikernen als bijvoorbeeld
Zoetermeer of Nieuwegein is bereikbaarheid vaak geen enkel probleem.
3. Flexibiliteit
Vooral kleinere of startende onderneming zijn op zoek naar
flexibiliteit; een bedrijfsverzamelgebouw biedt faciliteiten die gedeeld worden
met de andere huurders en zo sneller een gevoel van professionaliteit bieden,
zonder alle kosten.
Daarnaast is de behoefte aan flexibiliteit bij veel
organisaties groot; zo kan het zijn dat er gewerkt wordt met piekmomenten in
het jaar (en de bijbehorende behoefte aan werk- of kantoorruimte).
Het kan ook zijn dat bij het aannemen van projecten
tijdelijk andere behoeften zijn aan werkruimte waarbij je graag de mogelijkheid
hebt om meer of juist minder ruimte te gebruiken. In een rigide gebouw is dat
vaak lastig. En je wilt niet bij elke verandering moeten verhuizen.
Een goed advies
Bij de keuze voor een locatie ga je vaak niet over een nacht
ijs. Gelukkig maar. Maar buiten dat is de vastgoedmarkt een markt die best wat
te verduren krijgt en dan is een goed advies om je kansen, rechten en risico’s
helder in kaart te krijgen, heel waardevol!
Neem
contact op met onze vastgoedexperts of leg je wensen voor aan ons team.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten