maandag 5 november 2018

Je bedrijf huisvesten… waar ga je zitten?




Of je nu een nieuw bedrijf begint of juist een verhuizing overweegt voor je bedrijf; bij huisvesting komt een hoop kijken.
Als we inrichting en alle basisbehoeften die je als bedrijf nodig hebt even laten voor wat het is, zoomen we in op locatie.

Bij de keuze van een nieuwe locatie moet natuurlijk het pand voldoen aan datgene wat je bedrijf nodig heeft (oppervlakte in m2, ruimteverdeling, de juiste hoeveelheid kantoor-, berg-, opslag- en fabrieksruimte).

Maar ook locatie kan een echte hoofdbreker zijn; en welke overwegingen neem je dan mee?




1.      Kostenplaatje

Het kostenplaatje is vanzelfsprekend niet onbelangrijk. In het huidige vastgoedklimaat groeien de prijzen van toplocaties de pan uit en zijn de prijsniveaus van voor de crisis al overschreden.
Huisvesting op een toplocatie moet voor je onderneming dus heel wat voordeel brengen wil je anno 2018 vanuit prijsperspectief die keuze maken.

Aan de andere zijde zijn er veel, minder gewilde, locaties die juist met leegstand worstelen. Dat kan als huurder/koper interessant zijn vanwege een prijsperspectief. Aan de andere kant kan een ‘onaantrekkelijke’ locatie voor bedrijven een flink nadeel zijn, afhankelijk van je branche en product/dienst.


2.      Omgeving en bereikbaarheid

Niet elke organisatie ‘past’ qua branche, product en dienst in een grijs industriegebied. Aan de andere kant zijn minder interessante locaties voor veel startende onderneming een goede optie en kun je met een beetje creativiteit veel doen.

Bereikbaarheid is een van de zaken die een toplocatie een toplocatie maakt. Maar ook in (voormalige) groeikernen als bijvoorbeeld Zoetermeer of Nieuwegein is bereikbaarheid vaak geen enkel probleem.


3.      Flexibiliteit

Vooral kleinere of startende onderneming zijn op zoek naar flexibiliteit; een bedrijfsverzamelgebouw biedt faciliteiten die gedeeld worden met de andere huurders en zo sneller een gevoel van professionaliteit bieden, zonder alle kosten.

Daarnaast is de behoefte aan flexibiliteit bij veel organisaties groot; zo kan het zijn dat er gewerkt wordt met piekmomenten in het jaar (en de bijbehorende behoefte aan werk- of kantoorruimte).
Het kan ook zijn dat bij het aannemen van projecten tijdelijk andere behoeften zijn aan werkruimte waarbij je graag de mogelijkheid hebt om meer of juist minder ruimte te gebruiken. In een rigide gebouw is dat vaak lastig. En je wilt niet bij elke verandering moeten verhuizen.


Een goed advies

Bij de keuze voor een locatie ga je vaak niet over een nacht ijs. Gelukkig maar. Maar buiten dat is de vastgoedmarkt een markt die best wat te verduren krijgt en dan is een goed advies om je kansen, rechten en risico’s helder in kaart te krijgen, heel waardevol!

Neem contact op met onze vastgoedexperts of leg je wensen voor aan ons team.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten