maandag 7 oktober 2019

Winkelketens vallen bij bosjes… wat gaat er mis?




We staan er in Nederland economisch gezien helemaal niet slecht voor! Toch sneuvelden afgelopen jaar diverse serieuze, grote winkelketens. V&D viel eerder al om en ook Hudson's Bay, Miss Etam, Intertoys en CoolCat hadden het zwaar. Hoe komt het dat ondanks de bloeiende economie zoveel winkelketens in het nauw zitten?


1.      Online concurrentie

Waarschijnlijk de meest voor de hand liggende en bekende oorzaak is de opkomst van online shopping. Het is geen geheim dat veel shoppers het gemak van online shoppen nu eenmaal erg hoog waarderen.
De noodzaak om een artikel fysiek in de winkel aan te schaffen is er dus zelden, als de fysieke winkel geen andere vorm van meerwaarde biedt. En dat is bij veel winkelketens het geval. En dat leidt er simpelweg voor dat fysieke locaties verdwijnen (en we dus met leegstaande winkelpanden te maken krijgt).


2.      Enorm aanbod

Voor het kleine landje dat we zijn EN de enorme bereikbaarheid van online, komt daar boven op nog eens dat we binnen ons land een groot aanbod aan winkels hebben. Binnen segmenten zijn veel winkels/winkelketens te vinden en dan gaat het overbekende economische werktuig vraag en aanbod in werking. Hoewel zich dit uiteindelijk zal herstellen wanneer het gezonde niveau is bereikt, is het tot die tijd zeer waarschijnlijk dat er nog meer winkels zullen vallen.


3.      Korting korting korting

We zijn de afgelopen jaren, ook hier helpt online shopping niet mee, enorm gewend geraakt aan het verkrijgen van kortingen. Zo sterk zelfs, dat een deel van de consument een product zelden regulier koopt maar alleen als het (gevoelsmatig) in sale of met korting wordt aangeboden. Die lage prijzen drukt op de winstmarge. En hoewel dat succesvol kan zijn voor winkels die daarop gestaafd zijn (zoals Action, die hun hele architectuur daarop hebben ingesteld) is het voor andere winkelketens een pittige druk.


4.      Consumentenvertrouwen gedaald

Hoewel we het economisch gezien helemaal niet slecht doen, is het consumentenvertrouwen begin dit jaar absoluut niet in een gunstige lijn geweest. In februari van dit jaar was er zelfs sprake van een negatief vertrouwen, voor het eerst in 4 jaar. Dat soort trends verslechteren de koopbereidheid van consumenten en dat voelen we in de winkels. Daarnaast hebben we te maken gekregen met groeiende kosten voor energie en zorg en geeft dat gevoel van lastenverzwaring ons geen boost om meer te kopen.

Zakelijk vastgoed, uitdaging op zichzelf?
Met de groeiende uitdagingen voor winkelketens zien we in het straatbeeld steeds meer leegstand. Dat betekent dat ook de eigenaren van zakelijk vastgoed zich soms eenvoudig rijk rekenen, maar soms ook te maken krijgen met ongewilde winkelpanden in een teruglopend winkelgebied.

Onze experts in zakelijk vastgoed kunnen je helpen bij de aankoop of verkoop van panden en advies omtrent dit onderwerp. Meer weten? Bezoek onze websitepagina zakelijk vastgoed.


.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten