maandag 2 december 2019

Wanneer moet je als ondernemer naar de notaris?



Dat bij het voeren van een bedrijf heel wat komt kijken is niemand onbekend. Dat je niet overal verstand van hebt, is dan ook aannemelijk. Of je nu net een onderneming begint, wilt beginnen of al jarenlang een organisatie runt; zaken veranderen. En dat betekent soms ook dat dit een formele vastlegging vraagt, uit bescherming van jezelf of anderen, je organisatie of omdat je het beste wilt voor nabestaanden.
Daarnaast heeft de overheid bepaald dat een aantal ondernemingszaken alleen met tussenkomst van de notaris kan worden geregeld (denk aan statuten). Omdat het advies van een notaris vaak zinvol is, maar niet altijd noodzakelijk is, of omdat je nu eenmaal altijd druk bent als ondernemer en tijd je ontbreekt; een aantal situaties waarbij de notaris een echt slimme zet is.

Bedrijfsvorm, herstructurering of splitsing
Het lijkt vaak een eenmalige keuze bij de start van je bedrijf, maar dat is vaak op langere termijn niet het geval; je bedrijfsvorm.
Er zijn tal van zaken die impact kunnen hebben op je keuze en ervoor kunnen zorgen dat je huidige vorm niet de beste, gunstigste of veiligste is. Naast advies over de juiste vorm, is de vastlegging belangrijk.

Herstructurering of splitsing, daarbij verwijzen we naar het omzetten van de onderneming in een holding en werkmaatschappij bijvoorbeeld. Wanneer met de werkmaatschappij iets mis gaat (faillissement) dan gaan andere zaken die worden ondergebracht in de holding, niet verloren.

Bedrijfsopvolging
Je kunt je voorstellen dat de opvolging van een bedrijf zeer complex kan zijn. Daarbij wordt de complexiteit ook bepaald door het type bedrijf (is er sprake van werknemers en/of partners), in welke mate blijf je als oorspronkelijk eigenaar in beeld, wat is de reden en timing van opvolging etc.

Alle keuzes die je moet maken kunnen consequenties hebben, financieel, fiscaal en qua aansprakelijkheid. Het is dus een open deur dat bij dergelijke uitgebreide en complexe situaties een expert EN vastlegging van zaken onvermijdelijk is.

Pensioen
Als ondernemer denk je altijd na over je bedrijf en de toekomst van je bedrijf en jezelf. Ook al ben je nog maar net gestart, het is nodig om te bedenken hoe je later je zaken goed geregeld hebt. Pensioenregelingen voor ondernemers zijn er in tal van vormen die allemaal hun voordelen of nadelen kunnen hebben.

Welke pensioenoptie dus bij je past, hangt af van je situatie en je bedrijfsvorm. En wat als je met pensioen wilt en je bedrijf niet verloren wilt laten gaan? Dan heb je ook weer te maken met bedrijfsopvolgingsvraagstukken, zoals hierboven al aan bod kwamen.


Een goed advies EN correcte afhandeling
Veel informatie is online te vinden. Maar zoals je uit de voorbeelden hierboven al kunt ophalen… de complexiteit en diversiteit aan opties en uitgangspunten is enorm. De noodzaak aan een advies en oplossing op maat is dus vanzelfsprekend.

Loop eens binnen tijdens het inloopuur of maak een afspraak met onze professionals op het vlak van bedrijfsvoering.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten